Van familiebedrijf naar familie van bedrijven:
Genson Group zet koers met strategisch plan
Poeldijk, 16 oktober 2024 – Begin dit jaar legden de aandeelhouders van Genson Group een verzoek bij de directie neer om met een strategisch plan te komen. Algemeen directeur Frans de Vogel besloot direct om daarbij hulp van een externe partij in te roepen. “Op de eerste plaats omdat het maken van zo’n strategisch plan voor ons geen dagelijkse kost is. Maar ook omdat wij het belangrijk vinden om verder te kijken dan de markt waarin we opereren. En dat is precies wat de adviseurs van Hillenraad brengen: een brede kijk op de sector en heldere inzichten.”
Genson Group bestaat uit de business units Genson Quality Plants en Genson Fresh Fruits & Vegetables. Het bedrijf in Noord-Brabant is een toonaangevende internationale leverancier van aardbeien-, frambozen- en bramenplanten en levert aardbeien, frambozen en prei aan Albert Heijn. Genson ontwikkelt zich van familiebedrijf naar ‘familie van bedrijven’. Het strategisch plan is daarbij een belangrijk onderdeel.
Waardevolle combinatie
Li-Ang Yah, CFO bij Genson, vertelt dat ze meerdere partijen uitnodigden om een pitch te doen, maar dat de keuze snel was gemaakt. “Doorslaggevend was het feit dat Hillenraad helemaal thuis is in de tuinbouw. We vonden het bovendien goed om te zien dat de experts Martien en Thomas elkaar aanvullen. Martien brengt sectorkennis en strategische ervaring mee en Thomas komt uit de tech- en maakindustrie en heeft een fact-based aanpak en kijkt daarbij vanuit zijn procesexpertise naar onze branche. Die combinatie is waardevol. En ja, dan moet er natuurlijk ook nog een persoonlijke klik zijn en die is er zeker.”
Verhelderende aanpak
Om te komen tot een goed gefundeerd strategisch plan is eerst in kaart gebracht waar Genson nu staat. Daarvoor hield Hillenraad tal van diepte-interviews met stakeholders. Er is gekeken naar de interne organisatie, naar de externe markt & trends en naar sterktes en zwaktes. Een breed scala aan onderwerpen kwam tijdens de verschillende sessies op tafel, zoals financieel, operationeel, automatisering, arbeid, energie en duurzaamheid. “Ik heb niet eerder zo’n verhelderende aanpak en vernieuwende strategische richting meegemaakt”, complimenteert Li. “Onze eigeninzichten in waar we ons geld verdienen en waar juist niet, konden we direct met Hillenraad vertalen in een praktisch resultaatverbeterplan. Vooruitlopend op het strategisch masterplan, dat zich richt op de komende vier tot tien jaar, hebben we nu ook gelijk al een korte termijnplan voor twee tot drie jaar. Dat kunnen we meteen oppakken en daar zijn we echt blij mee.”
Concrete acties
Frans kijkt tevreden terug op het proces dat ze met Hillenraad doorlopen hebben. “Ik zie Martien en Thomas als belangrijke sparringpartners voor ons. Vanzelfsprekend hadden en hebben wij zelf ook ideeën en het is goed om die te bespreken met adviseurs die een brede kennis van de branche hebben, de nodige diepgang inbrengen en de stip op de horizon net even wat verder durven te zetten.” Hij zegt blij te zijn dat de strategische sessies vertaald zijn in een concrete strategische richting met doelstellingen. “Want dat is waarnaar we op zoek waren. Natuurlijk wisten we zelf grotendeels wel welke richting we op wilden. Maar hoe je dat vertaalt naar de praktijk; daar hadden we hulp bij nodig.”
Grote stappen
Li en Frans hebben geen moment spijt gehad van hun beslissing om een Hillenraad als externe adviseur in te schakelen voor het strategisch plan. Ze zien dat dit in de sector nog niet heel gebruikelijk is. “Maar nu bedrijven groter worden, verwacht ik wel dat er vaker een beroep op adviesbureaus wordt gedaan”, reageert Frans. Hij denkt dat Genson de grote stap die ze gaat zetten, niet had durven doen zonder betrokkenheid van Hillenraad. “Dan hadden we waarschijnlijk kleinere stappen gemaakt en niet het lef gehad om zo’n stevig lange termijnplan met gelijk al concrete resultaatacties voor morgen neer te zetten.” Li voegt toe: “Daarvoor heb je echt een ‘buitenstaander’ nodig. Iemand die je helpt om over je eigen grenzen te stappen.”