Hillenraad.

De corona-crisis goed doorkomen en toch hoofdpijn…

Ondanks de corona-pandemie, gaat het in de sierteelt en voedingstuinbouw met de meeste bedrijven goed. Sterker nog, in onze dagelijkse adviespraktijk hebben we te maken met bedrijven die hard groeien. Dat is goed nieuws, maar die groei gaat nogal eens gepaard met de nodige groeipijn.

Of beter gezegd, met hoofdpijn. Want een aantal ondernemers stoot hun hoofd tegen het plafond van de capaciteiten van hun bedrijf en van hun mensen. Bijkomend van de schrik van de imploderende markt begin 2020 en vervolgens verblind door het onverwachte succes, zien ze het plafond niet op tijd aankomen. Met de vier meest voorkomende leerpunten uit de onze adviespraktijk geven een inkijk waar collega ondernemers tegenaan lopen.

Bouw aan de kop én knip aan de staart
Het klinkt natuurlijk fantastisch die dubbele groeicijfers, maar wat zeggen ze nu echt? Ondernemingen die in hun assortiment producten of diensten toevoegen, vergeten vaak aan de achterkant te saneren. In de analyse van de cijfers van onze klanten, signaleren we vaak dat resultaten niet mee-verbeteren met de op het eerste oog indrukwekkende groei. Groei betekent namelijk niet automatisch dat het resultaat en de concurrentiepositie van een bedrijf verbetert. Om dit te voorkomen houden wij de portfolio van klanten, producten en diensten kritisch tegen het licht en adviseert Hillenraad Partners haar klanten óók waarmee te stoppen, om zo te kunnen groeien én op termijn gezond te blijven.

Verbouw met de winkel open
Als de bomen tot aan de hemel groeien kan alles. Het lijkt dan ook minder noodzakelijk om op de effectiviteit van de bedrijfsorganisatie te letten. Het komt daardoor geregeld voor dat klanten onbewust achter gaan lopen op het gebied van effectiviteit en kostprijs. De groei wordt gemanaged met tijdelijke oplossingen, zonder de organisatie structureel te verbeteren. Omdat het beter is om ‘het dak te repareren als de zon schijnt’, maken we bij Hillenraad Partners voor onze klanten inzichtelijk wáár de organisatie structureel versterkt kan worden en hoe dit te doen met de winkel volop in bedrijf.

Benut mensen door ze maximaal in te zetten waar ze echt goed in zijn
Groei gaat gepaard met druk en improvisatie. Ondernemers zetten er een tandje bij om klanten tevreden te houden en vragen hun medewerkers een stapje extra te doen. Harder werken in plaats van slimmer werken is in de tuinbouwsector een bekende valkuil. Zeker als je niet tijdig schakelt op competenties. Die valkuil vermijden begint bij de ondernemer zelf, die zo slim moet zijn om de talenten van medewerkers te herkennen én door in te zien waar hij of zij zelf versterking behoeft. Met bewust tijd en aandacht nemen voor de mens- en ontwikkelkant, voorkom je veel potentiële hoofdpijngevallen. Het lijkt een open deur, maar veel onderneming proberen toch door de muur te gaan.

Haal nieuwe kennis in huis
De groeiers van vandaag zijn niet vanzelfsprekend ook de winnaars van morgen. Alleen tijdelijk het plafond ophogen binnen de bestaande bedrijfskaders, is niet voldoende voor een toekomstbestendige onderneming. Succesvolle groeiers adviseren we scherp te zijn op het naar binnen halen van nieuwe technologieën en talent en op tijd te investeren in innovatieve mogelijkheden tot marktverbinding, de laatste procesoptimalisatie- en organisatietools én mogelijke nieuwe financieringsvormen optimaal te benutten. Al lijkt het plafond nog hoog genoeg, het huis is door snelle groei – ook bij de concurrentie – mogelijk snel te klein.

Het plafond in zicht? connect@hillenraadpartners.nl