De zeven zekerheden – Deel 2
Het is voor vrijwel iedereen een moeilijke en onzekere tijd. Ooit leerde een wijze professor ons dat je je in perioden van onzekerheid vooral moet richten op de zekerheden van de toekomst. Dat geeft rust in je hoofd. En biedt houvast.
Voor ons als Hillenraad Partners reden om in deze tijden van onzekerheid op zoek te gaan naar de zeven zekerheden van de toekomst, specifiek voor onze eigen tuinbouwsector. De komende zeven weken sturen we iedere week één zekerheid, die je kan helpen om de beste beslissing te kunnen nemen.
Zekerheid 2 – De 1,5 seconde-samenleving
Als er één zekerheid voor de toekomst is komen bovendrijven, dan is het wel de kracht, het nut en de noodzaak van online. De soms verfoeide tech-reuzen dragen bij aan oplossingen om op afstand te kunnen blijven werken en de economie nog enigszins draaiend te houden. Online stelt wetenschappers wereldwijd in staat kennis uit te wisselen en innovatie te versnellen. En de samenleving is vrijwel volledig online gegaan om te voorzien in de behoefte aan voeding, kleding, vertier en verbinding. De social media vervullen als nooit te voren een écht sociale functie waarmee we ondanks de 1,5 meter afstand op 1,5 seconde bij onze dierbaren vandaan kunnen zijn.
Daar ligt ook de directe relatie met onze sector. Ondernemingen die toegang hebben tot online verkoopkanalen doen het ook in deze tijd relatief goed. Bedrijven die online oplossingen bieden, kunnen de vraag niet aan. Natuurlijk omdat veel mensen thuiszitten, maar ook omdat er een nieuwe groep gebruikers is bijgekomen. En iedereen die opschaalt in zijn online-gedrag komt op een blijvend hoger gebruiksplateau.
Geholpen door deze crisis wordt online steeds meer de levensader van ondernemingen. Het kennen en direct kunnen bereiken van je doelgroep is cruciaal en vanaf nu belangrijker dan ooit. Iedere investering in online is zijn geld waard. Is het niet direct vanwege efficiëntie, gemak, bereik of effectiviteit, dan is het wel leergeld dat je moet investeren om online zichtbaar, bereikbaar en verbonden te zijn.
De opgave voor nu en na de crisis is om te bepalen welke stappen je kunt nemen om versneld op 1,5 seconde bereikbaarheid te kunnen handelen. Ben je online bereikbaar voor nieuwe marktvraag? En welke processen kun je snel standaardiseren en digitaliseren? De overwegingen die je normaliter maakt om jouw bestaande marktkanaal niet in verlegenheid te brengen en of er voldoende intern draagvlak is, moet je misschien maar eens negeren. Gebruik deze tijd om de meer radicale ideeën uit te voeren. Iedereen is nu in voor een aanpak om de bakens te verzetten.
Koers actief op de zekerheid van de online toekomst en neem deze vanaf nu mee in je lopende beslissingen. Maar hoe neem je nu een beslissing op ICT-gebied als je de gevolgen niet direct kunt overzien of wanneer je de juiste kennis niet in huis hebt? Praat met mensen in je naaste omgeving die voorlopen op jouw online-strategie. Leer van hun ervaring en durf grote stappen te zetten. Experimenteren gaat nu boven studeren. En er is geen beter leerschool dan peer-learning.
Iedereen die de afgelopen weken in het diepe is geworpen met online vergaderen heeft kunnen ervaren dat er soms een noodzaak moet zijn om tot nieuwe stappen te komen. Vol inzetten op digitaal en online is essentieel. Dat is een zekerheid in het nieuwe normaal van de 1,5 seconde-samenleving.
Wederom delen wij graag deze zekerheid met je. Wij zijn er ook in tijden van onzekerheid zeker van dat we samen kunnen blijven bouwen aan een tuinbouw van wereldklasse. Die heeft al meerdere crisissen overleeft.
Succes in de strijd.
Hillenraad Partners
Martien Penning, Hans van den Ende, Filip van Zon, Mathilde Aarnink, Johan Meppelink, Anita Bassie en Saskia Verstraate.