Tuinbouw moet zich klaarstomen voor ‘algoritmisering’
Technologie en digitalisering veranderen de wereld in razend tempo. Of de tuinbouwsector in die veranderingen in voldoende mate gaat meekomen is nog maar de vraag. Wereldwijd is de Nederlandse tuinbouw dan wel toonaangevend met onze technologieën en innovaties in onder andere veredeling, teeltsystemen, agro-logistiek, energie- en waterefficiency. Wanneer we echter kijken naar de manier waarop we werken, lopen we een groot risico om achterop te raken. Onze succesvolle bedrijven hebben vaak een flinke historie en zijn nog steeds georganiseerd op basis van managementprincipes en structuren uit de vorige eeuw.
Om in de tuinbouw ook op het gebied van organisatievernieuwing en digitalisering de hoognodige verandering te stimuleren, werkt Hillenraad Partners nauw samen met kennispartners als Singularity University (SU). Daarnaast hebben we een aantal innovatieve ondernemers verenigd in de LeanStartup-community in Flowers & Food. Met deze community bezochten we onlangs SU voor een verdieping in kunstmatige intelligentie. Een tiental ondernemers zetten eerder dit najaar de eerste stap op weg naar een exponentiële organisatie en namen deel aan ons programma Going ExO! Ze stomen zich klaar voor een wereld waarin algoritmes cruciale nieuwe bedrijfsmiddelen zijn voor ieder tuinbouwbedrijf.
Algoritmiseren
De les die Jim Stolze, expert in kunstmatige intelligentie van SU, de community-leden leerde was hard en duidelijk. De tuinbouw is dan wel ‘data rich’ maar tegelijkertijd nog erg ‘information poor’. We digitaliseren onze processen, maar zijn nog onvoldoende in staat om met die data informatie te genereren door middel van ‘machine learning’ en ‘deep learning’. Dit terwijl de middelen en mogelijkheden om te algoritmiseren, zoals Jim dit proces typeerde, met ‘open source’ software zoals onder andere Tensorflow en Hadoop momenteel ongekend zijn. Het lijkt wel of de groene vingers de knoppen niet los willen laten en tuinbouwondernemers zichzelf nog steeds slimmer vinden dan de machine. Om digitalisering te kunnen opwaarderen tot algoritmisering is een vernieuwde werkwijze nodig die aansluiting vindt bij de exponentiële veranderingen om ons heen.
Exponentieel organiseren
Partner van Hillenraad Yuri van Geest vliegt de wereld rond om industrieën exponentieel te maken met zijn bedrijf Exoxo. De kern van zijn aanpak, die wij vertaalden naar de tuinbouwpraktijk in het Going ExO!-programma, is om als onderneming te leren hoe informatie voor je te laten werken. Bedrijven die dit succesvol doen, laten in de snel veranderende informatie-gedreven wereld de concurrentie ver achter zich. Kijk naar de voorbeelden als Amazon, Alibaba en Uber. Maar ook dichterbij huis Picnic en Coolblue.
Going ExO!-deelnemer Arie van den Berg (Van den Berg RoseS) is er van overtuigd dat dit op korte termijn ook in de tuinbouw gaat gebeuren: ‘Wil je in jouw segment tot de winnaars blijven behoren, dan zal je moeten innoveren. Niet alleen met je product, maar ook als organisatie’. Samen met Arie leerden de deelnemers dat het leveren van een topproduct niet meer voldoende is. Ondernemers in de tuinbouw moeten de nieuwe middelen benutten die er zijn om verbinding te maken met het netwerk van klanten, leveranciers en gebruikers om hen heen. Alleen zó kunnen ze actief data verzamelen en benutten om effectiviteit en performance te kunnen blijven verbeteren. Dát is in de kern wat succesvolle bedrijven in de digitaliseringsslag van nu doen.
Exponentieel voornemen voor 2018?
Voor bedrijven die zich voornemen hun organisatie bij de tijd te brengen, staat van 22 tot en met 24 maart een tweede editie van het Going ExO!-programma op de agenda. Meedoen maakt deelnemers direct lid van de LSU community in Flowers & Food. Meer weten? connect@hillenraadpartners.nl