Strategie in de praktijk: Dijk van Dijk staat als een huis
Aan het woord dit keer Robin van Dijk, sinds kort ook wel bekend als Meesterkweker van hortensiaspecialist Dijk van Dijk. Het bedrijf timmert flink aan de weg met een nieuwe eigentijdse uitstraling, investeringen in automatisering en twee nieuwe leden in het management team. Om in de veelheid aan kansen en activiteiten voldoende focus te houden, benaderde het bedrijf Hillenraad Partners met de vraag om de strategische palen onder het bedrijf te verstevigen.
‘Het was het alweer een aantal jaar geleden dat we de lange termijn strategie intern hadden vastgesteld. Met twee nieuwe MT-leden en een waslijst aan ideeën en lopende activiteiten werd het voor ons tijd om de klokken met het volledige vijfkoppige team weer gelijk zetten. Waar staan we en waar willen we naar toe? Op het oog simpele vragen, maar het is toch bijzonder lastig om deze als team eenduidig en met een stevige onderbouwing te beantwoorden. Nu ons strategische huis op orde is en doelen scherp zijn, weten MT-leden elkaar beter te vinden dan ooit tevoren. Wat mij betreft zou je dit als bedrijf regelmatig moeten doen. Wij kunnen voorlopig volle kracht vooruit!’
Keuzes maken
‘Het traject bevestigde gelukkig dat we met de juiste dingen bezig zijn. Wel heeft het voor accentverschuivingen gezorgd. Zo is veredeling bijvoorbeeld een nog belangrijker speerpunt geworden. Ook hebben we invulling kunnen geven aan gerichte activiteiten die onze aansluiting bij bloemisten en tuincentra als eindklant moeten verstevigen. De waslijst aan kansen en mogelijkheden kunnen we nu met het team aan, omdat we keuzes maken vanuit een complete visie en missie voor de komende periode.’
Robin vervolgt: ‘Naast het inhoudelijke plan dat ons de komende jaren richting geeft, zijn we door het traject met Hillenraad Partners ook als team gegroeid. Het MT heeft echt gezamenlijk de koers bepaald, waarbij doelen en verwachtingen over en weer nu helder zijn. Het proces heeft ieders rol en individuele taken een stuk scherper gemaakt. Wat ons daarbij goed helpt, is dat we met het plan een maatstaf hebben om samen te kunnen beoordelen welke kansen we wel of niet oppakken. Als jong en ambitieus team hebben we oneindig veel plannen, maar zijn onze middelen niet onbeperkt. We moeten die middelen dus doordacht inzetten op die punten die ons structureel verder brengen.’
Input van kennis en praktijkvoorbeelden
Waarom Dijk van Dijk voor Hillenraad Partners koos, licht Robin als laatste toe: ‘Die keuze is gemaakt vanuit de positieve ervaring van één van de nieuwe MT-leden. Inmiddels heb ik ook mogen ervaren wat de professionele aanpak langs een degelijk stappenplan, samen met de input van kennis en praktijkvoorbeelden van Hillenraad Partners aan meerwaarde biedt. Verder zijn we ontzettend geholpen door ons te dwingen om de nodige tijd te nemen en voor ons belangrijke punten beter uit te diepen. In het bijzonder vond ik het bezoek aan een collega-onderneming voor een zogenaamde strategische benchmark erg waardevol.’
Wilt u vrijblijvend verkennen hoe wij de strategische palen onder uw bedrijf verstevigen? connect@hillenraadpartners.nl